May 13, 2008

ABD'de mobil pazarlama yapanlara uyarı


FTC (federal ticaret komisyonu - ticaret kurallarını denetleyen kamu kurumu), özellikle mobil içerik sağlayıcıları uyarıp sattıkları (download ettirdikleri) ürünün/hizmetin fiyatı konusunda daha net olmalarını istedi.
Doğrusu bütün dünyada aynı dert var, tüm abone şikayetleri aynı konuya odaklanıyor ve Türkiye'de de en önemli churn sebebi bu. Bir SMS atın abone olun deyip ardından her ay yüklü kontörleri abonelerin net bir izni olmadan alan içerik sağlayıcılar yüzünden işi gerçekten MOBİL PAZARLAMA olanlar da kötü çocuklar olarak tanınıyorlar.
HABER LİNKİ: FTC Warns Mobile Marketers to Keep it Honest

FTC aynı uyarıyı mobil pazarlamacılara da yapıp özelliklere çocuklara giden mesajların daha sıkı kontrol edileceğini bildirmiş...

May 12, 2008

iphone stoklarda kalmamış


Bu tip haberlerin mobil pazarlama ile direkt ilgisi yok, ama ilgi çekici olduğu kesin. ABD'de ve İngiltere'de online-offline tüm mağazalarda iphone satışları stokta yok diyerek durdurulmuş. Dedikodular iki sebep öne sürüyor:
1. iphone'un yeni 3G versiyonu beklenenden daha yakın bir zamanda çıkıyor.
2. zaten apple store'lardan alınanların çoğu unlock edecek birileri tarafından alınıyordu, insanları AT&T'ye yönlendirmek için yapılan bir şey...

May 3, 2008

1. Neden Mobil Pazarlama?


  • Mobil pazarlamanın bağlayıcılığı daha fazladır; kişiye özeldir; sosyalleşmeyi destekleyen, daha içten ve arkadaşça bir mecradır.

  • İletişim mesajınız kalabalıktan sıyrılır ve direkt olarak hedef müşterinizin avucuna gider.

  • Tam olarak müşteri kontrolündedir, onlar sizin markanızla kendi istedikleri, kendi ayırdıkları zamanda iletişime geçerler.

  • Mobil pazarlamayı izinli olarak kullandığınız sürece, sadece sizinle iletişimde olmak isteyen tüketiciler mesajınıza muhatap olurlar.

  • Tüketiciler markanızla onlara özel ve kişisel bir deneyim yaşarlar.

  • Mobil pazarlama penetrasyonu ve teknolojilerin gelişimi ile geleceğin mecrasıdır.

2 - Mobil Pazarlama nedir?

Pazarlamada nıspeten yeni bir kavram olan "Mobil Pazarlama" kısaca bir mobil cihazla, örneğin bir cep telefonu ile ilişkilendirilmiş tüm pazarlama faaliyetlerini adlandırmak için kullanılır. Bu pazarlama faaliyetlerinin arasında en klasiği olarak adlandırılabilecek SMS ve MMS ile olan iletişimden, bluetooth ile ve mobil oyunların içindeki reklamlar ile olan iletişime kadar, sınırları yaratıcılarının hayal gücüne kalmış geniş bir yelpazede ürünler ve mecralar yer alıyor..

EDIT - 2012 Mayıs:
En iyisi Mayıs 2008'de attığım şu 10 maddelik listeyi kontrol etmeniz ve ana sayfadan güncellenmiş örnekleri okumanız: http://mobil-pazarlama.blogspot.com/2008_05_01_archive.html

3- Mobil pazarlama kampanyasına nasıl başlarım?

Mobil pazarlama kampanyasına nasıl başlarım?
Günümüzde en büyük uluslararası markalardan, Kobi’lere kadar tüm firmalar maliyet odaklı ve en hızlı iletişim kanalı olan Mobil Pazarlama’yı kullanıyorlar. Bir mobil pazarlama kampanyasına karar verirken aksiyon adımlarını şöyle sıralayabiliriz:

1)Hedef kitleme uygun olan mobil pazarlama mecrası hangisi?
Seçeceğiniz mobil mecra ile hedef kitlenizin uyumunu dikkate almalısınız. Mobil oyunların içinde yapacağınız bir kampanyayı iş adamlarına, Finans sms paketini spor veya müzikle ilgilenen genç bir kitleye sunmak istediğiniz etkiyi kısıtlayacaktır.
2)Seçtiğim mecrada alternatif uygulamalar neler, biz farklı ne yapabiliriz?
Pazarlamadaki farklılaşma kuralı mobil pazarlamada da geçerlidir. Fakat başarılı olmuş yöntemleri izleyerek farklılaştırmak, tüketicinin alışığ beğendiği yöntemleri sektörünüze ve firmanıza özel farklılıklar getirerek uygulamak garantili geri dönüşler anlamına gelecektir.
3)Kısa numara mı kullanmalıyım uzun numara mı?
Kampanyada geri dönüş SMS’lerini toplamak için kullanılacak olan numara 10 haneli bir uzun numara olursa tüm GSM operatörleri kolayca sizinle iletişime geçecek, fakat uzun numara akılda kalıcı olamayacaktır.
4 haneli kısa numara kullanmak istendiğinde ise her üç operatörden de aynı numarayı almak gerekecektir. Eğer gerçekleştireceğiniz proje uzun soluklu veya sürekli olacak, ve yüksek geri dönüş adetleri içerecekse üç operatörle de iletişime geçmeniz gerekse de kısa numarayı tercih etmek gerekir.
4) Veri toplama
Toplayacağınız verilerin hangi alanlarını kullanacağınıza göre segmentlere ayırmanız, yapacağınız satış ve pazarlama çalışmalarında size kolaylık sağlayacaktır. Kullanmayacağınız ve hiç bir sebebi olmayan alanlarda bilgi almak yerine ürününüze-hizmetinize uygun alanları bilgileri önemlidir. Eğer bir restoran zinciri veri toplayacaksa kişileri sevdiği yemekler önemli hale gelirken, bir turizm firması için önemli olan daha önce ziyaret edilmiş ülkeler olabilir. Fakat en önemlisi toplanan verileri size sizin istediğiniz segmentlerde ayırarak teslim edebilecek bir tedarikçi ile çalışmanızdır.
5)Çekiliş ve diğer kurgular
Düzenleyeceğiniz kampanyanın kurgusunu tasarlarken ayrıntıları atlamamak için süreçlerle ve proje bazlı çalışmanız gereklidir. Fakat önemli olanın yol değil gidilecek nokta olduğunu gözden kaçırmayıp hedefe odaklı kampanyalar tasarlamak gerekir. Bir çekiliş veya benzeri kurguda amaç marka bilinirliğini artırmak ise sansasyonel bir hediye ve diğer mecralar ile destekli bir kampanya yürütebilirsiniz. Odaklandığınız amaç olabildiğince çok veri toplamak ise daha küçük hediyeler ile geniş bir kitlede herkesin başvurabilmesini sağlayabilirsiniz. Her çalışmanızda hem büyük hediyeler ile ilgiyi çekip, küçük hediyeler ile geri dönüş hacmini artırabilirsiniz.
6)Yasal kısıtlar
Kampanyalarınızı tasarlarken yapacağınız çekiliş için MPİ izni gerektiğini ve vereceğiniz hediyelerin yada yapacağınız çekilişin şans oyunları kapsamına girmemesi gerektiğini unutmak gereklidir. Firmaların yapması gereken ürünlerini-hizmetini alanlara vereceği hediyeler ile kampanyalarını ilişkilendirmektir.

4- Mobil pazarlama kampanyası ölçümlenmesi

Mobil pazarlama ölçülebilirdir:
Mobil pazarlamanın en önemli avantajlarından biri kime, ne zaman, nasıl ulaştığınızı ölçümleyebilmeniz ve anlık olarak görüntüleyebilmenizdir. Aynı zamanda ulaştığınız kişilerin ne kadarının, ne zaman, hangi sebeple geri dönüş yaptığını ölçümleyebilirsiniz.
Pazarlama planlarınıza yön verecek, bir sonraki reklam kampanyanızda kullanacağınız değişkenleri belirlemenize yarayacak verilere en maliyetsiz şekilde mobil pazarlama ile ulaşabilirsiniz.
Diğer mecralarda ulaştığınız kişi sayısını yaklaşık olarak tespit edebilirken, Mobil Pazarlama’da ulaştığınız ve size geri dönen kişilerin sadece sayısını değil kim olduklarına dair detaylı bilgileri de toplayabilirsiniz.
Mobil pazarlamanın ölçümlenebilir olmasının yanında kendisinin de bir ölçümleme aracı olduğunu ve anket çalışmaları yürütmek için ideal bir platform olduğunu da vurgulamak gerekir.

5- Mobil pazarlamada başarı kriterleri nelerdir?

Nitelik olarak ve sayısal başarı kriterleri nelerdir?:
Mobil pazarlamayı diğer pazarlama mecraları ile kıyaslayarak başarılı bir kampanya düzenlediğimizin bilincine varmamızın yanı sıra, Mobil pazarlama standartlarında geri dönüş oranlarını da gözönüne alarak başarıyı ölçümlemek gerekir.
Standart bir mobil pazarlama kampanyası müşteri veya potansiyel müşteriye sağlanacak olan avantajlar (incentive) ile başarıya ulaşır. Geri dönüş rakamlarını artırmak için klasik yöntem gerçekleştirilecek olan kampanyada kullanılacak olan incentivelerin hedef kitlenin talepleri ile birebir örtüşmesidir. Seçilecek doğru incentiveler ile geri dönüş oranları en üst düzeye çekilerek %20’ye varan satışa yönlendirmeler gerçekleştirmek mümkündür.