May 3, 2008

3- Mobil pazarlama kampanyasına nasıl başlarım?

Mobil pazarlama kampanyasına nasıl başlarım?
Günümüzde en büyük uluslararası markalardan, Kobi’lere kadar tüm firmalar maliyet odaklı ve en hızlı iletişim kanalı olan Mobil Pazarlama’yı kullanıyorlar. Bir mobil pazarlama kampanyasına karar verirken aksiyon adımlarını şöyle sıralayabiliriz:

1)Hedef kitleme uygun olan mobil pazarlama mecrası hangisi?
Seçeceğiniz mobil mecra ile hedef kitlenizin uyumunu dikkate almalısınız. Mobil oyunların içinde yapacağınız bir kampanyayı iş adamlarına, Finans sms paketini spor veya müzikle ilgilenen genç bir kitleye sunmak istediğiniz etkiyi kısıtlayacaktır.
2)Seçtiğim mecrada alternatif uygulamalar neler, biz farklı ne yapabiliriz?
Pazarlamadaki farklılaşma kuralı mobil pazarlamada da geçerlidir. Fakat başarılı olmuş yöntemleri izleyerek farklılaştırmak, tüketicinin alışığ beğendiği yöntemleri sektörünüze ve firmanıza özel farklılıklar getirerek uygulamak garantili geri dönüşler anlamına gelecektir.
3)Kısa numara mı kullanmalıyım uzun numara mı?
Kampanyada geri dönüş SMS’lerini toplamak için kullanılacak olan numara 10 haneli bir uzun numara olursa tüm GSM operatörleri kolayca sizinle iletişime geçecek, fakat uzun numara akılda kalıcı olamayacaktır.
4 haneli kısa numara kullanmak istendiğinde ise her üç operatörden de aynı numarayı almak gerekecektir. Eğer gerçekleştireceğiniz proje uzun soluklu veya sürekli olacak, ve yüksek geri dönüş adetleri içerecekse üç operatörle de iletişime geçmeniz gerekse de kısa numarayı tercih etmek gerekir.
4) Veri toplama
Toplayacağınız verilerin hangi alanlarını kullanacağınıza göre segmentlere ayırmanız, yapacağınız satış ve pazarlama çalışmalarında size kolaylık sağlayacaktır. Kullanmayacağınız ve hiç bir sebebi olmayan alanlarda bilgi almak yerine ürününüze-hizmetinize uygun alanları bilgileri önemlidir. Eğer bir restoran zinciri veri toplayacaksa kişileri sevdiği yemekler önemli hale gelirken, bir turizm firması için önemli olan daha önce ziyaret edilmiş ülkeler olabilir. Fakat en önemlisi toplanan verileri size sizin istediğiniz segmentlerde ayırarak teslim edebilecek bir tedarikçi ile çalışmanızdır.
5)Çekiliş ve diğer kurgular
Düzenleyeceğiniz kampanyanın kurgusunu tasarlarken ayrıntıları atlamamak için süreçlerle ve proje bazlı çalışmanız gereklidir. Fakat önemli olanın yol değil gidilecek nokta olduğunu gözden kaçırmayıp hedefe odaklı kampanyalar tasarlamak gerekir. Bir çekiliş veya benzeri kurguda amaç marka bilinirliğini artırmak ise sansasyonel bir hediye ve diğer mecralar ile destekli bir kampanya yürütebilirsiniz. Odaklandığınız amaç olabildiğince çok veri toplamak ise daha küçük hediyeler ile geniş bir kitlede herkesin başvurabilmesini sağlayabilirsiniz. Her çalışmanızda hem büyük hediyeler ile ilgiyi çekip, küçük hediyeler ile geri dönüş hacmini artırabilirsiniz.
6)Yasal kısıtlar
Kampanyalarınızı tasarlarken yapacağınız çekiliş için MPİ izni gerektiğini ve vereceğiniz hediyelerin yada yapacağınız çekilişin şans oyunları kapsamına girmemesi gerektiğini unutmak gereklidir. Firmaların yapması gereken ürünlerini-hizmetini alanlara vereceği hediyeler ile kampanyalarını ilişkilendirmektir.

4- Mobil pazarlama kampanyası ölçümlenmesi

Mobil pazarlama ölçülebilirdir:
Mobil pazarlamanın en önemli avantajlarından biri kime, ne zaman, nasıl ulaştığınızı ölçümleyebilmeniz ve anlık olarak görüntüleyebilmenizdir. Aynı zamanda ulaştığınız kişilerin ne kadarının, ne zaman, hangi sebeple geri dönüş yaptığını ölçümleyebilirsiniz.
Pazarlama planlarınıza yön verecek, bir sonraki reklam kampanyanızda kullanacağınız değişkenleri belirlemenize yarayacak verilere en maliyetsiz şekilde mobil pazarlama ile ulaşabilirsiniz.
Diğer mecralarda ulaştığınız kişi sayısını yaklaşık olarak tespit edebilirken, Mobil Pazarlama’da ulaştığınız ve size geri dönen kişilerin sadece sayısını değil kim olduklarına dair detaylı bilgileri de toplayabilirsiniz.
Mobil pazarlamanın ölçümlenebilir olmasının yanında kendisinin de bir ölçümleme aracı olduğunu ve anket çalışmaları yürütmek için ideal bir platform olduğunu da vurgulamak gerekir.

5- Mobil pazarlamada başarı kriterleri nelerdir?

Nitelik olarak ve sayısal başarı kriterleri nelerdir?:
Mobil pazarlamayı diğer pazarlama mecraları ile kıyaslayarak başarılı bir kampanya düzenlediğimizin bilincine varmamızın yanı sıra, Mobil pazarlama standartlarında geri dönüş oranlarını da gözönüne alarak başarıyı ölçümlemek gerekir.
Standart bir mobil pazarlama kampanyası müşteri veya potansiyel müşteriye sağlanacak olan avantajlar (incentive) ile başarıya ulaşır. Geri dönüş rakamlarını artırmak için klasik yöntem gerçekleştirilecek olan kampanyada kullanılacak olan incentivelerin hedef kitlenin talepleri ile birebir örtüşmesidir. Seçilecek doğru incentiveler ile geri dönüş oranları en üst düzeye çekilerek %20’ye varan satışa yönlendirmeler gerçekleştirmek mümkündür.

6- Hangi segmentlere odaklanmalıyım?

Pazarlama hedefleriniz arasında yer alan tüm segmentlere mobil pazarlama ile ulaşabilirsiniz.
En üst segment müşterileriniz için gerçekleştireceğiniz bir daveti MMS ile de gönderip renklendirebilir, en alt segmentteki müşterinizi de bir çekiliş ile daha fazla satın almaya yönlendirebilirsiniz. Mobil bilet veya kupon ile ev hanımlarına, bir yarışma ile gençlere, zincir bulmacalar ile emeklilere, lokasyon bazlı servisler ile belli bir bölgedeki kişilere odaklanabilirsiniz.

7- Mobil pazarlama kampanyaları ile neler yapabilirim?

Mobil pazarlama kampanyası aslında pazarlama mecraları arasında bir çeşit olmanın çok ötesinde aslında tüm mecralara bir alternatifdir.
Mobil pazarlama ile

    Satışlarınızı artırabilir (SMS at indirim kazan, Ürünümüzü al kontör/dakika kazan)
    Bilinirliğinizi artırabilir (Mobile Advergame, Wap Banner, Toplu MMS vs.)
    Bağlılığı artırabilir (Loyalty kartların puanları ile kontör/dakika kazan, puan topla Sinema Paketi veya Haber Paketi üyesi ol vs.)
    Konumlandırma yapabilir (Mecra olarak mobil kanalların kullanımı ile gençliğe yönelik ve teknolojiye-inovasyona açık imajını güçlendirmek,)
    Araştırma ve ölçümleme gerçekleştirebilir (MMS, SMS ile anket, beğeni toplama, görüş alma, şikayet toplama vs. )
    İzinli veri tabanı oluşturabilir (Mobil pazarlama kampanyalarına alınacak geri dönüşler ile veritabanı oluşturma)
    Hatta direkt satış yapabilirsiniz (mobil ödeme)

8- Mobil pazarlama trendleri ve etkileri


En yeni pazarlama kavramı olarak Mobil pazarlama, yeni trendlerin uygulamalarımızı en hızlı etkilediği pazarlama alanı. Bir çoğu Türkiye’de uygulanmakta olan mobil pazarlama trendlerinden bazıları şunlar:

  • NFC ile mobil ödeme: video linki

  • Mobil kupon ve mobil bilet

  • SMS ile mobil ödeme

  • Bluetooth ile mobil pazarlama

  • Lokasyon bazlı mobil pazarlama

  • Mobil oyun içinde mobil reklam

  • Sponsorlu SMS

9- Mobil pazarlama bütçesi


  • Mobil pazarlama günümüzde milyarlarca dolar büyüklükte bir hacme ulaşmıştır. Büyük şirketlerin %85’i 2008 bütçelerinde Mobil pazarlamaya yer ayırdıklarını söylemektedir. Oranlar ise %5 ile %25 arasında değişmektedir.

  • Mobil pazarlamanın kartopu etkisi ile büyümesinin arkasındaki en önemli neden alınan geri dönüş rakamlarıdır. Tüketicilerin %25’i mobil pazarlama ile kendilerine ulaşan mesajlara geri dönüş yapma ihtimallerinin bulunduğunu iletmektedir. Bu oran özellikle büyük mecralarda %1’lerin dahi altındadır.

  • Türkiye’de ise halen uluslararası firmaların tümü ve onlarla rekabet eden ve direkt tüketiciye ulaşan firmalar Mobil pazarlamanın önemini kavramıştır. Bu firmaların dışında kalan firmalar da rekabet avantajı kazanmak ve müşterilerine direkt ve hızlı ulaşabilmek için mobil pazarlamaya yönlenmektedir.

  • Atılacak adım, yıllık pazarlama bütçelerinin içinde mobil pazarlamaya da yer vererek, daha yaratıcı ve rakiplere göre farklılık yaratan kampanyalar düzenleyebilmektir. Bunun için Mobil pazarlama kaleminin bütçelerin içinde minimum %5 oranında yer alması gerekir. Bütçe için %25’e varan paylar ise agresif ve atak bir pazarlama şirketi anlamına gelecektir.