May 3, 2008

8- Mobil pazarlama trendleri ve etkileri


En yeni pazarlama kavramı olarak Mobil pazarlama, yeni trendlerin uygulamalarımızı en hızlı etkilediği pazarlama alanı. Bir çoğu Türkiye’de uygulanmakta olan mobil pazarlama trendlerinden bazıları şunlar:

  • NFC ile mobil ödeme: video linki

  • Mobil kupon ve mobil bilet

  • SMS ile mobil ödeme

  • Bluetooth ile mobil pazarlama

  • Lokasyon bazlı mobil pazarlama

  • Mobil oyun içinde mobil reklam

  • Sponsorlu SMS

9- Mobil pazarlama bütçesi


  • Mobil pazarlama günümüzde milyarlarca dolar büyüklükte bir hacme ulaşmıştır. Büyük şirketlerin %85’i 2008 bütçelerinde Mobil pazarlamaya yer ayırdıklarını söylemektedir. Oranlar ise %5 ile %25 arasında değişmektedir.

  • Mobil pazarlamanın kartopu etkisi ile büyümesinin arkasındaki en önemli neden alınan geri dönüş rakamlarıdır. Tüketicilerin %25’i mobil pazarlama ile kendilerine ulaşan mesajlara geri dönüş yapma ihtimallerinin bulunduğunu iletmektedir. Bu oran özellikle büyük mecralarda %1’lerin dahi altındadır.

  • Türkiye’de ise halen uluslararası firmaların tümü ve onlarla rekabet eden ve direkt tüketiciye ulaşan firmalar Mobil pazarlamanın önemini kavramıştır. Bu firmaların dışında kalan firmalar da rekabet avantajı kazanmak ve müşterilerine direkt ve hızlı ulaşabilmek için mobil pazarlamaya yönlenmektedir.

  • Atılacak adım, yıllık pazarlama bütçelerinin içinde mobil pazarlamaya da yer vererek, daha yaratıcı ve rakiplere göre farklılık yaratan kampanyalar düzenleyebilmektir. Bunun için Mobil pazarlama kaleminin bütçelerin içinde minimum %5 oranında yer alması gerekir. Bütçe için %25’e varan paylar ise agresif ve atak bir pazarlama şirketi anlamına gelecektir.

10- Mobil pazarlama kampanya örnekleri

Veri tabanlarına SMS gönderimleri ile bir bilgiyi iletme veya haber gönderme, MMS ile bir tebrik gönderme veya bir haberi görsel olarak iletme gibi standart kurgular mobil pazarlama ile yaşıttır. 30 yıla yakın bir süredir standart posta ile yapılan çekiliş kurguları ise artık mobil ortama taşınmış durumda. Fakat mobil pazarlama ile fark yaratmak için bugün gerekli olarak yaratıcılığı ve tüketici ile iletişimi daha özgün ve içsel kurgulardır. Bu tip çalışmalara örnek olabilecek bazı kurgular şunlar:
1- Britanya’nın en iyi birası mobil kampanyası
2-Bilimkurgu dizi film mobil kampanyası
3-Otomobilini yenileyelim kampanyası
4-Hamburgerini mobil kupon ile alana kahve ücretsiz

Yeni kampanya örnekleri çoğaldıkça burada yayınlanacak...

1- Britanya’nın en iyi birası mobil kampanyası:


Britanya’da bir pub zinciri en iyi marka birayı seçmek için tüketiciler arasında bir yarışma düzenlemiş ve interaktiviteyi sağlamak için yarışmaya katılan tüketicileri pub zinciri dahilindeki 2000 pub’da kullanılmak üzere 4 milyon mobil indirim kuponu hazırlamıştır. Katılımcı tüketicilere kendilerine en yakın pub’ın adresi anında gönderilmiş, aynı zamanda mobil indirim kuponu iletilmiştir. Mobil kuponu gösterip aynı zamanda pub içindeki düzenekle oyunu kullanan tüketiciler kendisine hem en yakın pub adresini gönderen hem de indirim sağlayan bu marka ile bir bağlılık ilişkisi kurmuştur.

2-Bilimkurgu dizi film mobil kampanyası


Bir bilimkurgu dizi filmi promote etmek gerçekleştirilen kampanya kurgusunda izleyiciler arkadaşlarının numarasını filmin kısa numarasına göndermektedir. Kişilerin numarasına arkadaşlarının onlara bu filmi önerdiği ve filmin karakterlerinin kostümlü dublörlerine en yakın hangi noktada görebilecekleri bilgisi ve dizi filmi telefonlarından izleyebilecekleri bir video adresi gönderilmektedir. Mesajı alan kişiler bu mesajı arkadaşlarından almış olacakları için daha içten ve kendileri ile özdeşleşen bir hizmet olarak algılayacaklar ve olumlu geri dönüş yapacaklardır. Üstelik ulusal mecralarda yüksek maliyetle gerçekleşecek bir çalışma hedef odaklı olarak hayata geçecektir.

3-Otomobilini yenileyelim kampanyası



Genç kitleyi hedefleyen bir mobil operatör ile otomobil yenileme/tasarım firmasının ortak projesinde çekiliş ile bir kişinin otomobilinin yenilenmesini/güzelleştirilmesini kapsıyordu. Katılımcılardan tek yapmaları istenen kişisel bilgilerini yazarak çekilişe bir SMS ile başvurmalarıydı. 3.8 milyon abonesi olan MVNO’nun (mobil sanal operatör) 1.5 milyon abonesi çekilişe başvurdu ve Oto Tasarım firması yepyeni, büyük ve hedef odaklı bir veritabanına sahip oldu. Kazanan kişinin otomobilini yepyeni bir araç haline getirmenin maliyeti olan 40.000 dolar, elde edilen kazancın yanında çok küçük kaldı.

4-Hamburgerini mobil kupon ile alana kahve ücretsiz:


Büyük fast food zincirlerinden biri hamburger menüsünü mobil kupon ile alanlara buzlu kahveyi ücretsiz hediye ederek tüketicileri mobil alışverişe yönlendirip hem veritabanını genişletiyor, hem de satışa yönlendirecek yeni bir kampanyanın içinde yeni ürününün de lansmanını yapıyor. Bir diğer fast food zinciri ise online olarak kampanyasına katılanlara ücretsiz dondurma kuponunu SMS ile gönderiyor. Ücretsiz dondurma kazanan tüketiciler aynı zamanda Linkin Park, No Doubt ve Green Day gibi grupların en son şarkılarını da ücretsiz download edebiliyorlar.